Drygt 30 personer kom till Böna hembygdsgård den 7 maj då Slow Food Gästrikland hade sitt andra årsmöte sedan föreningens start. Bönans traditionsrika miljö var ett självklart val när det gäller att inspireras av fiske och fiskeförädling.

Två nya ledamöter invaldes till styrelsen, som tillsammans med de kvarvarande fem nu ska driva det viktiga utvecklingsarbetet vidare. Det bjöds även på flera intressanta programpunkter under kvällen:

Premiering

Inte mindre än fyra företag från Gästrikland premierades för sin verksamhetsinriktning som drivs i Slow Foods anda där kvalitet, tradition och mångfald i smaker är några av ledorden. Slow Food Gästrikland vill gärna   uppmuntra lokala företag att utvecklas i denna riktning. De företag som fick mottaga diplom och dekal var Berglunds Bageri och Café i Kungsgården, Bondenära Saluhall i Valbo, Èpi Bageri & Café samt Dunkers Gårdsdelikatesser som båda finns i Gävle.

Medlemsmålet nått!

Lagom till årsmötet nådde vi femtio medlemmar. Martin Forsslund blev medlem nr 50 och fick mottaga en Slow Food-pin i form av en snigel.

Smakernas Ark

Cristina Gaitan ordförande i Slow Foods Sveriges Arkkommision var inbjuden för att informera om hur vi kan ta fram arkprodukter från Gästrikland. Arkkommisionen arbetar för att försvara och skydda den biologiska mångfalden och gastronomiska traditionen.  Slow Food har bildat The Ark of Taste eller Smakernas Ark där man samlar utsökta smaker och produkter som är värda att bevara för eftervärden. Produkterna ska vara av utsökt kvalitet, ha en lokal anknytning och gärna tillverkas av småskaliga producenter.

Produkter som vi ville testa var olika strömmingsinläggningar efter gamla traditionella recept. Bönaböckling var givetvis med. Vi hade också med två varianter av ”Hedesunda snibben / Häsensnibben”  en söt och en salt. Cristina uppmuntrade oss att ansöka med flera av produkterna till Smakernas Ark. Om någon eller några produkter kommer att kvala in i arken höjs statusen och det skulle betyda mycket för den lokala och regionala gastronomin. Föreningen arbetar nu vidare med produkterna i Smakernas Ark i Gästrikland

Gästriklands landskapsrätt

2009 utlyste Buffé och ICA en omröstning om vilka som är våra traditionella landskapsrätter. Per Jernbergs bidrag från Gästrikland ”Skogsströmming och potatispuré med smaker från hav och naturens skafferi avsmakades. Receptet som utvaldes till vår landskapsrätt finns samlat i boken Sveriges nya landskapsrätter som finns att köpa i de flesta Icaaffärer.

En härlig buffé med fiskrätter dukades upp

Kvällen avslutades med att Lars-Ove Flodberg, fiskare från Trollharen guidade oss i gamla traditioner och recept från kusten som vi sedan avnjöt i form av olika strömmingsinläggningar. Lars Berglund hade rökt ”Bönaböckling” och andra fisksorter som med god aptit avnjöts av deltagarna. Brödet till all den goda fisken var ett surdegsbröd från Épi Bageri & Café. Till kaffet serverades ”Häsensnibben” som uppskattades både i söt och salt form.

Jungfrusnaps

Inom föreningen har vi gjort några försök att hitta en ”lokal” snaps smaksatt med havtorn.

Eftersom vår kust har en hel del av detta bär kändes det som en naturlig inriktning. Namnet Jungfrusnaps kommer från att Jungfrukusten börjar i Gävletrakten. Smaken uppskattades och kanske kan den bli en lokalvariant.